Friday, December 4, 2009

Match made in heaven - Part 1

Abes kelas menjahit, aku singgah jap kat mcd. Tekak terasa nak menelan prosperity burger. Memang feveret aku beger ni.even setahun sekali dia punye season tu mesti tanak terlepas punye. Dalam otak ni terbayang sos black pepper tu. Nyum2. Nampak petak kosong terus bagi signal masok petak. Pergh. 15 minit cari parking.

Apelagi terus la oder. Pastu amik port ujung2 dinding. Maklumla makan sorang. Karang banyak lak mata memandang sinis aku makan sorang2. Mesti derang pikir aku kera sumbang. huh.Lagi seronok menatap muka dinding dari tengok mata2 yang tak berapa nak jaga pandangan tu.

Tengah syok makan ni terpandang lak sorang brader ni dok meja sebelah kanan aku tapi mengadap bertentangan aku. Rilek je dia makan sorang mengadap orang2 yg tengah beratur kt kaunter. yela lelaki ape nak rasa.

Mata aku ni menjeling2 brader tu. Sangat hensem. Rambut panjang paras bahu tapi kemas diikat dengan getah kaler hitam. Pakai Tshirt kaler hitam. Jenama ape tak perasan pulak. Pasar malam agaknye hehe.Tibe2 aku tersenyum sorang2. Sekali brader tu tengok, teros aku tertelan beger yang baru aku gigit, lalu aku meneguk coke yang konfem sejuk. Korang boleh bayangkan tercekik minum lak air coke bukan bole telan teros macam air masak. Mau muntah balik beger tadik. Tapi biasela aku pandai kaver baik punye. Pastu brader tu senyum. Aku rase panas je muka. Mujur la kulit aku tak putih kalo tak merah padam dah malu. Itula kelebihan kulit aku yang bukan putih ini haha.

Tak habis lagi cite aku. Dengan muka peramah, cik abang menegur aku,

" Sorang ke?"

Aku toleh kiri kanan aku. Depan aku lak dinding. Memangla sorang, tapi takpelah aku bajet aku jugak peramah. "A'aa sorang je"

" Bole saya join awak? Rasa mcm boring pulak "

" Eh tak takut ke nanti awak kawin dua lak nanti. Kesian bini awak terpaksa bermadu. Makan takleh ubah tempat." Bengong aku ni. Rase mcm tersembur je ayat2 tadik tanpa sampai ke otak dulu.

" Okla tu. saya pun dah lama tunggu nak kawin lagi. Ini la peluang saya"

Terus brader tu angkat tray dia duduk depan aku. Aku terkesima. Mata dia cantik betol kalah mata aku. Aaa contact lense mmg la cantik. Beger kat tangan aku tak luak lagi. Tengok makhluk ciptaan Tuhan yang hensem ini.

"Takpe ke ni"

"Takpela. Saya bkn owner kat sini. Kalo awak nak makan kat kaunter pun saya takde hak nak halau awak"

Tatau la apasal laser sangat mulut aku arini.

" Tima kasih. Dah seminggu saya makan sorang. Asik mengadap kfc, mcd." Beliau bukak cerita.

" Oo baru seminggu. Saya lak baru arini makan sorang2. Kalo tak selalu bawak anak"
Aku jujur la pada dia. Tengok muka dia biasa je. Selalu kalau lelaki lain bila cakap aku dah kawin ada anak konfem muka berubah dan mungkin terus bangun kua dari sini.

" Arini tak bawak pulak anak?"
" Tak. Saya baru abis kelas. Perut lapar terus rasa nak makan mcd"
Brader tu meneguk dia punye coke. Dia nak bercakap lagi tapi aku potong dulu.

" Kejap. awak nama apa ek? asl plz" Macam chatting la pulak.
" Panggil je Am. Umur 34, lelaki dan location di mcd sunway" Ceh. Membalas lak dia.
" erk OK"
" Awak lak?"
" Panggil je Wada."Sengal lak aku pakai nickname.
" Hi wada. erk assalamualaikum."
"Waalaikumussalam"

"Eh perut lapar teros tak ingat anak kat rumah ke?" Hoh kencang gak ayat dia ni
"Ingat.karang balik saya tapau le. saya ni ibu misali"
"Anak siapa jaga?"
"Suami kot."
"Kot?"
" Ya. x sure la saya either my husband jaga dia or dia yang jaga ayahnya"
"owh ok. Man is man"

Tau pun.Entahla. Semua lelaki sama je kot.

" Nape diam?" Am tanya aku
" Takda apa."
" Nampak mcm Wada ada masalah je." Mata Am merenung tajam mata aku. Teros aku tengok tempat lain. Karang khalwat mata pulak. erk ada ke khalwat mata?
Aku syok makan menikmati beger ni. Nikmat sungguh makan di sisi jejaka yang tampan ini. Kalau la aku belum kawin lagi. Ish. Apa pulak kalaunya?

" Eh, Am dah kawin?" Saje je tanya sebab dari tadi itu je aku nak tanya.
" Dah. 2 taun lepas. tapi sekarang single lagi"
" Aii kawin 2 taun lepas, sekarang single lagik pulak?"
" Yep. What to say? Jodoh tak panjang. Bercinta 11 tahun, tapi kawin tup2 2 taun je? Saya pun macam tak percaya"

Am bercerita tapi muka dia cool je. Kesian kan. Muka hensem tapi wife dia lak main2 je. Bodoh la pompuan tu.

Tapi tak leh kata jugak. Mana tau Am ni seorang kejam ke, kaki dera ke, kaki pukul mana tau fes time in my life jumpe Am ni.

Aku ingat lagi masa aku belajar dlu. Biasala nak kua bandar naik bas. Takde transport sendiri. Ada satu hari pegi Penang. Balik tu dah malam jugak la dengan kawan2 ramai la. Tapi sebelah kerusi bas aku duduk ni ada la sorang laki. Tak hensem. Bukan la nak kutuk tapi memang tak hensem la. Jahatnya aku.

Pastu mamat tu pun tunjuk peramah jugak. Biasala sembang2 dalam bas. Pastu dah sampai Parit Buntar aku kene amik teksi nak masuk kampus. Si mamat tu mintak no tepon. Dia cakap fes time datang sini kot2 dia tatau tempat yang dia nak pegi tu so dia boleh cal aku. Aku ni tak syak apa2 tak kisah pun lagipon bukan duit aku yang call. Aku pun bagi je la. Pastu dalam teksi tu kawan aku membebel kat aku sebab aku bagi no tepon kat orang aku tak kenal. Ntah aku tak pikir salah pun.

Pastu esok mamat tu telepon. Oh ya. Dalam bas semalam tu dia cakap dia seorang arkitek. Baru balik oversea. Tapi nak percaya atau tidak dia pakai tshirt lusuh kaler hitam dengan jeans hitam. Bawak drawing la kot sebab ada beg drawing. Dia cakap dia pakai mcm tu sebab dia tanak menunjuk2 yang dia tu kire 'somebody' ler.

Berbalik pada cite dia telepon aku. Pakai nombor public. Aku pon mcm heran la gak takkan la mamat arkitek ni pakai public phone.Dalam hati aku asik bersangka baik je. Mungkin mamat ni tanak aku tau nombor dia. Aku pun layan la. Dia cakap nak jumpa malam ni, dia nak belanja makan. Aku pun tak kisah la orang nak belanja makan. Tapi time tu aku tak takut langsung kot2 dia nak culik ke ape ke. Aku anggap biasa je. Tatau la apesal aku sengal sangat time tu.

Aku pergi sorang. Dia bawak makan kat kedai mamak. ek ele mamat ni. ingatkan nak bawak pegi seafood ke ape. Demand lak aku. Aku oder nasi goreng ayam. Dia tak oder pon. Dia cakap dah makan. Dia pun bercerita la macam2. aku pon dah tak ingat. Yang ingat sikit2 dia citer dia tinggal kat hotel mana tah area situ. Setahu aku situ takde hotel pun. Rumah tompangan ada la.

Pastu dia cite dia ada bisnes. Siap tunjuk ape bisnes dia. Aku tak ingat sangat.Pastu dah abis dia merepek aku cakap nak balik. Aku cakap takde duit naik teksi. Dia cakap dia bayar tapi dia nak ikut sekali. Konon caring la sebab dia cakap nak jadik abg angkat aku. Aku tak kisah. So dia anta la. Masa masuk dalam tu dia cakap kt pengawal dia abang aku. Pastu aku pun balik masuk bilik. Aku cite kat kawan aku. Derang gelakkan aku sebab makan kedai mamak je ampeh.

Pastu esoknye dia cal lagik. Dia cakap nak mintak tolong. AKu tanye apa. Dia cakap nak pinjam $99. What the ..? Nak pinjam? Nape tak genapkan 100? Sejak tu aku dah tak angkat call dari mamat tu. mujur aku tinggal dalam campus so mamat tu tak berani la nak datang kacau ke apa kan. Serik aku. Arkitek nak pinjam $99. Kalau ingat citer ni aku nak gelak terguling2. Tah mana mamat tu haha. Tah sapa lagi jadik mangsa dia nak pinjam $99.

Owh lama lak aku berangan.

" Am keje sini ke?" Tah apa punye soalan kan?
" Saya outstation ni. sebab tu la makan fast food seminggu" Dalam hati aku cakap patutla.
"Wada lak mmg blaja menjahit ke? Housewife ke?"
" Owh ni my hobby. Pastu lak ingat nak wat side income menjahit ni."
" Aii side income lagik? Masyuk la tu"
"Err takdelah. Saya ni menanggung isi rumah tu. hurmm..."
Malas aku nak sambung. Takkan la aku cite sume arini. Tak baik buka pekung sendiri. Tapi dah terlepas separuh cakap.
"ye ke?"Mata Am tengok mata aku lagik. Dia ni bercakap memang tengok mata orang la. Cair aku. Ceh.

Makanan aku dah habis, Am pun sama. Rasa nak order lagi supaya lebih panjang masa aku nak berborak dengan Am. Excited pulak.

"Wada nak balik dah ke?" Am tanya
"Belum kot. Nak bagi makanan masuk perut dulu baru balik" Sengal lagik ayat aku ni.
"Kalau mcm tu.." alaa janganlah balik dulu kata aku dalam hati. Macam la aku bukan bini orang, bukan mak orang heh?

"Kalau mcm tu, awak nak Sundae tak? Strawberi ke cokat? Saya belanja.."
Aku terkesima lagi. Ish Am ni macam tau2 je aku tanak balik lagi.

" Strawberi kot."
"ok. Tolong tengok barang saya kejap ek?" Aku angguk.



To be continue.........

No comments:

Post a Comment