Monday, December 21, 2009

Match Made In Heaven - Part 4

“Hello Wada, Am nie. Sebok tak petang ni?”

“Tak. Nape?”

“Teman Am dinner lepas maghrib nanti boleh? Kat hotel. Esok Am dah nak balik JB flight pagi”

“oo yeke? Err bolehla.”

Alahai dah nak balik dah. Tak dapat la jumpe lagik. Kat JB nanti ntah ingat aku ke tak. Ok myself, think positive. Aku kata pada diri sendiri. Dalam masa 3 hari ni aku rasa bahagia je sebab aku rasa mcm ade orang ambil berat pasal aku selain mak abah aku. Aku tak pasti kenapa aku jadi macam ni. Aku rasa macam sesuatu.Jam baru 10 pagi. Lambat pulak rasa jam ni. Aku tak banyak kerja di pejabat sekarang sebab semua assignment aku dah selesai. Cuma ada la dua tiga kerja nak repair balik.

Baru aku terfikir, aku tak tanya langsung pasal diri Am sebab asyik dia je yang bertanya pasal aku. Aku pun terlupa langsung. Tambah lak muka dia yang tampan dan comel. Tak pandai aku nak describe. Dia hensem tapi bila dia bercakap jadi comel. Sayangnya dia duda. Tapi aku rasa mesti dia dah ada buah hati ni. Petang karang aku nak tanya dia hehe.

Sekarang aku banyak buat kerja lebih masa. Nak cari duit lebih. Tapi malam ni takpelah nak dinner dengan Am. Aku harap takde sapa yang kenal aku di sana nanti. Karang jadi gosip pulak. Risau pada keluarga Iwan yang nampak pulak. Padahal aku takda hubungan apa pun. Rasa macam buat kesalahan besar . Lepas solat maghrib di pejabat terus aku ke Sunway Hotel. Am dah tunggu di lobi. Sangat hensem.Pada pandangan mata aku la. Kalau mata orang lain taktau la macam mana.

“Dah lama sampai? Jem tadi kat flyover tu”

“Saya memang kat sini lah cik kak. Sebab tu sampai awal”

Kami disambut pelayan di situ. Aku tersenyum je bila jumpa Am. Bestnya. Aku rasa nak ketawa dalam hati. Tak pernah lagi aku makan dengan seorang lelaki bukan muhrim yang sangat kacak sekali kat hotel. Selalu kalau makan kat hotel pun time outstation je. Tu pun makan sorang2.

“ Ermm lepas ni seronokla awak dah balik JB balik. Boleh la makan dengan buah hati” Aku cuba menyerkap jarang hehe.

“ Buah hati? Mana ada. Kat JB saya selalu makan kat rumah je. Masak sendiri. Jarangla makan kat luar”

“Ye ke? Rajin awak masak?”

“Simple2 boleh la. Makan sorang. Wada selalu masak ke?”

“Selalu memang saya masak. Bila kene angin nak makan kat luar, baru keluar”

“Wada, saya cakap jangan marah ye. Saya harap awak tak marah kalau saya call awak atau sms awak.Saya suka kawan dengan awak walaupun kita baru kenal 3 hari. Saya nak terus terang dengan awak. Sebenarnya saya rasa macam sunyi lak bila tak berbual dengan awak. Sebelum ni tak rasa pun”

Macam ayat perangkap je ni. Takpa sabar je dulu.

“Oh ye ke? Ajaib sungguh saya ni kan. Sebenarnya saya dah bomohkan awak haha” Aku buat lawak pulak. Sebenarnya aku taknak rasa aku ni bersalah sebab aku isteri orang.

“ Ceh. Saya serius la. Saya tatau la kenapa padahal dah 2 bulan saya ulang alik JB-KL setiap minggu tapi minggu ni rasa seronok betul sebab ada kawan.”

“Yelaa balik JB kan ramai kawan. “ AKu menjawab pendek.

“ Sebenarnya Wada, saya ni takde sesape. My parents dah takda. Dari kecik saya tinggal dengan mak saudara. Dan tahun lepas dia dah berhijrah ke Sydney ikut husband dia. So sorangla I tinggal kat JB tu. Sebab tu saya amik assignment company saya untuk travel. So takdelah sunyi sangat. Minggu ni saya naik flight, minggu depan saya bawak kete. Ulang2 mcm tu la tiap2 minggu”

“Owhh…complicated keje awak. Mesti income masyuk. Bestlah awak.”

“Saya pun terfikir gak nak terus tinggal di KL ni. Tapi sebab makcik suruh jaga rumah dia kat JB maybe saya nak sewakan je la nanti”

“Awak takde adik beradik ke?”

Ada sorang adik laki. Dia kat Jepun. Keje sana. Tengokla sume macam nak larikan diri. Haha. Mesti Wada cakap saya ni mengada2kan. Walaupun saya lelaki, saya ni manusia. Adala rasa sunyinya. Nak cari gefren takde yang sesuai. Yang berkenan ada tapi bini orang pulak”

“ Memilih sangat kot awak ni”

“Taklaa. Saya macam serik je nak bercinta lama2 tengok2 kahwin sekejap je.Wada, saya tau saya wat salah dengan awak. Saya keluar jumpa dengan isteri orang tapi saya takda niat apepun Cuma saya seronok nak kawan dengan awak”

Banyak kali Am ni ulang ayat tu. Aku pun tak kisahlah lagipun tadi dah bagitau dengan Iwan nak kua jumpa kawan kejap.Dia pun bukan kisah sangat aku pegi mana.

Sejak kenal Am ni aku lupa sikit penderitaan aku. Mungkin sekejap. Aku harap aku dapat keluar dari penderitaan tu.

“Kalau Wada ada masalah, bagitau Am. Kongsi dengan Am. Am memang bersedia untuk tolong Wada. Firstly sorry Am nak cakap. Am nampak Wada kat mcd aritu macam ada masalah je. Tibe2 Am rasa nak tegur Wada terus Am tegur”

“Tapi awak takde ambil kesempatan kan? Dulu ada gak sorang mcm tu tau Wada ada dalam masalah. Dia pun mcm nak tolong Wada. Then lama tu I realize that he’s want to promote his business. Mcm MLM gitu la. That guy tu nak tolong saya kononnya bolela tambah side income. So then I know that guy tak ikhlas pun nak berkawan dengan saya. As we talk dia tibe2 mcm promoting what he’s doing. But saya tak pernah jumpe pun. Cuma dia call je. Dia ajak jumpe tp saya tak berminat la and takde keinginan pun nak jumpe”

“But awak jumpe Am boleh pulak ?”

“Sebab awak hensem. Haha…Taklah sebab kite kenal pun dah tros jmpe kan? Saya pun seronok jumpa awak actually.Errmm..saya pun tak pasti la. Maybe because my adrenalin rush me to meet you haha. Tatau la Am. Maybe I’m not supposed to meet you”

“Kenapa pulak?”

“Terasa kekurangan pada diri saya bila jumpa awak.Status saya, dan mungkin saya membawa masalah kepada awak pulak”

“Tak laa..kan saya dah cakap. Saya yang offer diri saya untuk mendengar masalah Wada. Bukan Wada yang mintak, Am yang mintak kan?”

“OK disebabkan Am yang mintak, saya terpaksa bagi tau awak. Actually Wada tatau nak buat apa sekarang.”

“Ok. Tell me.”

Aku ceritakan semua masalah aku. Aku buat ringkas dan padat je sebab aku harap aku tak membuat cerita palsu. Am macam simpati pada aku. Selain mak abah aku, Am juga sudah terlibat dalam mendengar masalah aku. Aku berasa lega sebab Am memahami aku. Aku pun tatau kenapa dalam masa 3 hari kenal, aku boleh cerita masalah aku kat dia. What the…? Apa aku dah buat.

Tapi Am cuma mendengar masalah aku. Dia tak membalas apa2 pun. Pertemuan selama sejam setengah kat Sun & Surf Café tu berlalu macam tu je. Mungkin masalah aku rumit bagi Am. Aku pun tak mintak dia selesaikan tapi dia yang nak tau terpulanglah pada dia. Rasa macam aku dah malukan diri aku sendiri pula.

“Wada nak balik dah ke?” Am bertanya. Makanan aku dah masuk perut. Minuman pun dah abis.

“Kalau Am nak rehat takpelah. Wada boleh balik.”

“Belum. Esok boleh rehat. Esok Am cuti. Cuma kejar flight pagi esok je.Pastu rilekss “

“Owh ye ke? ” Dah takda ayat lain dah aku ni.

“Wada temankan saya gi Pyramid jap. Ade barang nak beli.” Aku mengangguk setuju.

“Nak beli ape?”

“Jalan2 je dulu nanti baru fikir nak beli”

Ceh baru nak fikir. Aku dah suruh Iwan ambil Zulaikha tadi. So takpelah hari ni aku balik lambat sikit.Am pun macam takda arah tuju nak pegi mana. Aku pun dah lama tak menjengah pyramid ni. Best jugak jalan2.

“Wada nak balik dah ke? Am rasa mcm takde ape pulak nak beli.”

“Oklah. Thanks Am belanja makan tadi”

“You’re welcome. Jom Am hantar kat parking”

Aku pun berjalan beriringan dengan Am kat parking lot. Rajin lak dia nak hantar. Bila aku masuk dalam kereta terus Am bagi aku sesuatu.

“Ni hadiah dari Am..Takde apa nak bagi. Tapi harap Wada suka. Bye”

Am terus pergi meninggalkan aku terpinga-pinga dengan hadiah yang diberi. Aku musykil. Siap ada kad lagi. Dalam kad tu ada sekeping sampul kecil. Aku baca kad dari Am tertulis

‘Salam perkenalan…Harap Wada suka jam tangan ni. Saya harap jam ni mengingatkan detik saya berkenalan dengan awak ..Dalam sampul tu untuk Wada buat belanja..Harap Wada terima.’

Aku buka sampul kecil yang Am bagi. Lima keping note seratus. What…? Aku terus call Am.

“Am, kenapa bagi Wada duit ni?”

“Am rasa Am nak bagi so tunaikan niat Am jela..”

“Tapi Wada bkn mintak simpati dari Am. Dan jam ni pulak jam mahal. Wada Cuma nak Am dengar luahan hati Wada jer. Wada takde niat nak susahkan Am”

“Wada, duit tu saya dah siap letak dalam sampul bukannya lepas dengar cerita Wada tadi. Jam tu pulak saya beli pasar malam je la”

Aku membelek jam swatch belum bukak plastik lagi. Cuma kotak je takda sebab tadi aku nampak Am keluarkan dari poket seluar jeans dia. Aku tau ini original dan bukan pasar malam. Kenapalah Am ni baik hati pada aku?

“Thanks Am.” Aku terus memandu pulang. Aku tertanya2. Aku harap Am online malam ni sebab aku betul2 tak puas hati dengan jawapan dia bagi.

Sampai rumah aku tengok Zulaikha dah tido. Tak tido kot siang tadi sebab tu awal dia tido malam. Terus aku masuk bilik operasi aku.Aku on laptop dan nampak Am online. Dia buzz aku.

“Am Wada tak mintak Am bagi hadiah macam tu”

“Kenapa, Wada tak suka ke?”

“Takdela..Wada baru kenal Am 3 hari je tapi Am bagi hadiah mahal sampai macam tu. ada duit pulak lagi”

“Am ikhlas.Am harap persahabatan Am dengan Wada lebih bernilai dari jumlah hadiah tu. Sebab Am rasa hadiah tu tak seberapa dari Am, Am mintak maaflah kalau Wada tak suka”

“Eh apa pulak tak suka. Ingatkan nak bagi cincin berlian tadi. Miahahhaha”

“Sebab ni la Am suka kawan dengan Wada. Wada ceria dan Am macam tak percaya apa yang Wada alami”

“Wada cuba simpan masalah Wada..tapi bila dah luah pada Am rasa macam dah kurang beban Wada. Errr.. kul bape gi airport?”

“Dari hotel pukul 5 amik limo. Flight pukul 7. Dah sampai Am call”

“Kenapa nak call”

“Nak wat laporan haha…Kalau boleh setiap jam nak wat laporan”

“Kalau macam tu letihla saya nak amik statement. Haha”

“Ampeh…errrmm Wada..Awak rasa awak sanggup ke hidup macam tu? Saya minta maaf. Maksud saya Wada menguruskan semua hal rumahtangga?”

“Nak buat camna Am…Zulaikha kecik lagi. Then saya tak pasti saya mampu ke kalau hidup seorang diri..Memangla sekarang pun rasa mcm sy sorang yang buat semua. Tapi saya terfikir siapa nak jaga anak, nak tuntut cerai camna…saya tatau semua tu. Yang saya tau skrg saya teruskan je la walaupun setiap hari saya mengenang nasib saya”

“Kalaula Am jumpa Wada dulu kan…”

“So..?” Aku saja nak tanya dia.

“Takda apa la..kalau Am jumpa Wada sebelum kawin, boleh la Am carikan Wada calon yang sesuai, yang bertanggungjawab, btol tak?”

“ Btol btol btol” Aku setuju

“Macam mana kalau sekarang saya carikan Wada pengganti? Wada marah tak?”

“Pengganti? Kan Wada dah cakap Am. Wada tak pasti semua ni. Ntah ke pengganti tu bole dipercayai ke? Atau lebih kurang dengan sekarang ke. Wada takut silap buat keputusan. Nanti yang merana hati saya sorang”

“Am nak Wada jawab jujur.Wada sayang lagi ke Iwan?”

“Secara jujur dan ikhlas, saya takda perasaan langsung pd Iwan. Kalau dulu bila sayang, kita rasa takut ditinggalkan. Tapi skrg Wada rasa tak takut. Cuma Wada risau Zulaikha. Tu.je. Dan Wada takda seorang kawan yang pernah menghadapi penceraian untuk Wada kongsikan perasaan”

“Wada dah lupa ke Am? Am kan duda. Am pernah hadapi semua tu cuma Am belum ada anak. Dari sekolah, menunggu habis belajar, menunggu kerja sebab nak kahwin tapi last2 bertahan 3 tahun je? Bayangkan 11 tahun menunggu untuk hidup bersama?”

“Tapi Am kan lelaki, boleh cari pengganti. Saya ni siapalah yang nak janda anak satu. Siap dapat title lagi”

“ Lelaki pun saya ni manusia. Ada hati dan perasaan. Perasaan kecewa semua sama cuma situasi berbeza. Semua orang cakap lelaki senang je cari je calon terus boleh kahwin. Tapi Am rasa tak semudah tu lepas apa yang Am alami.”

“Oops sorry. Marah ke?”

“Takdelah. Teremosi pulak. Hehe. Ni nak tido pukul berapa ni?”

Aku tengok jam. Dah pukul 11 malam. Tapi kalau aku kira, aku pun tiga tahun jugak kahwin dengan Iwan. Terfikir jugak aku sanggup ke aku tunggu lagi 20 tahun? 30 tahun? Penceraian merupakan perkara halal yang dibenci Tuhan. Mungkin aku akan hadapi juga perpisahan bila aku bertemu dengan lelaki yang betul2 bertanggungjawab dan sedia menghadapi semua cabaran bersama aku. Aku nak mulakan hidup baru. Ya. Aku yakin dengan keputusan aku. Betul jugak cakap Am. Bila aku dah ada tulang belakang yang menyokong aku, aku dapat hadapi semua. Tapi dengan siapa?

Bestnya. Tak sabar lak rasa nak cari suami baru. Ampeh pulak. Ini cita2 baru aku. Setelah Am memotivasikan aku, aku rasa semangat semula. Tapi takde pulak aku bagi tau Am aku nak cari calon haha..Buat malu je. Biarla slow2. Aku berdoa semoga aku dapat mencari suami yang soleh. Itu adalah pasti. Aku juga tak lupakan tanggungjawab aku sebagai isteri dan ibu. Biarlah masa yang tentukan. Sekurang-kurangnya kalau ada pengganti takdalah Zulaikha rasa kehilangan. Ada juga kasih sayang bapa baru bila di rumah. Haha bapa baru?

****

Aku masih macam dulu. Sentiasa mencari penyelesaian masalah aku. Aku tak putus asa sebab aku yakin dengan ketentuan Allah. Aku buat sehabis baik mungkin supaya aku bertemu dengan orang yang soleh. Mungkin kesilapan lalu mengajar aku, sebab itu aku hidup susah. Tak pernah mencapai kebahagiaan dan sentiasa ditimpa masalah. Aku sedar Allah menguji aku. Dugaan aku hadapi tak setimpal dengan dugaan yang Allah beri pada rasulNya. Tapi cukup mencabar bagi aku sebagai manusia biasa, hambaMu ya Allah. Aku sedar aku telah banyak membuat kesilapan. Aku berkahwin kerana cinta semata-mata bukan cinta yang sebenar. Bila cinta hilang, rosaklah perkahwinan. Sepatutnya aku berkahwin kerana Allah, kerana menunaikan tanggungjawab kepada Allah. Cinta Allah adalah cinta yang kekal abadi.Dulu aku betul2 lupa. Ya Allah, ampunkanlah hambaMu yang hina ini.

To be continue….

No comments:

Post a Comment